Helg i Houston

Nu ska jag sova, kom hem från Houston idag. Helgen har varit rolig, men händelserik. Vi åkte till Houston i lördags, i bilen satt jag och gjorde ett arbete om The Crucible. När vi kom fram tog vi det lugnt på hotellet en stund, Jules sov i ena rummet och jag, Hunter och Helena låg i sängen i andra rummet och kollade på Discovery channel. Hans gick lite fram och tillbaka. Jag somnade en stund vilket var riktigt skönt. Sedan bar vi av till Helenas tävling, hon gjorde bra ifrån sig! Hennes poäng har förbättrats otroligt mycket. Efter tävlingen åkte vi till en sushi & grill restaurang och delade på massa olika sorters sushi, och en grej med scampi och så. Jag älskade en sorts sushi, som var med bland annat guacamole i. Rodeo hette den. Påväg hem från restaurangen åkte vi förbi en mataffär och köpte med oss lite häagen dazs glass som vi åt på hotellet. Kollade lite tv på hotellet och gick och la oss.

Idag gick vi upp och gick ner för att äta frukost. Man kunde få nygjorda våfflor, de var formade som Texas :) Så jag åt bland annat en våffla med sirap och florsocker. Mmm! Sen åkte vi till Zoo:t i Houston. Det var kul men vääääääldigt varmt. Det var 37,5 grader varmt, men det var otroligt hög luftfuktighet så det kändes varmare. Djuren är annorlunda än de som finns typ på skansen. De kan ha mer exotiska djur och så här eftersom klimatet är varmare. Jag kanske lägger upp bilder nån annan gång.

Efter zoo:t skulle vi äta lunch och sen åka skridskor, så vi åker till en galleria där de har skridskoåkning. Vi gick in på en restaurang som hette nåt med "Cheescake Factory". Väldigt trevlig restaurang, vi beställde in mat och väntar. Helt plötsligt öppnas hissen lite längre bort och en äldre dam kommer ut tillsammans med en kypare och hennes vännina som stöd. Hon hade lite svårt att gå och hon såg inte ut att må så bra. Så Jules ställer sig upp och frågar om damen mår bra, och säger att hon är läkare. Damen var lite generad så hon sa att hon mådde bra men kyparen indikerade att så inte var fallet. Vi satte ner henne i en stol vid vårt bord, eftersom det var närmast. Kyparen höll hennes hand och Hans pratade med henne och höll henne lugn och sa att hon inte hade någon anledning att vara generad. Jag älskar att se Jules "i action", hon är så otroligt duktig med patienterna. Jules frågade frågor som "Vad heter du? Vet du vart vi är någonstans? Vet du vilken dag det är? Vilken månad? Vilket år?" Men hon visste inte. Hon visste sitt förnamn men inte det andra. Damen sa att hennes högra hand var lite bortdomnad. Jules bad henne lyfta båda armarna rakt ut framåt, men hon kunde inte. När Jules höll upp hennes händer och sedan släppte taget föll den högra ner. Vi förstod att hon höll på att ha en stroke, för när vänstra delen av hjärnan inte fungerar helt påverkar det högra sidan av kroppen och vice versa. Hon gick tillslut med på att ringa en ambulans. Man märkte att hon snabbt blev sämre och sämre. Vid detta laget var hon så förvirrad att hon inte kunde sitt efternamn. Hon svarade bara: Jag borde veta det, eller hur? Ambulansen kom efter ett tag, när de skulle lyfta upp henne på båren var hennes högra ben helt förlamat typ, det låg jättekonstigt och hon kunde inte röra det. Medan de lyfte in henne i ambulansen ringde Jules till sjukhuset hon skulle till, hon har en kompis där och sa att hon skickat en patient till henne.

En dag i början av min tid här kom vi på en slogan till mig, "I bring the wierd", vilket har stämt under hela tiden. Redan andra dan var det bilkraschen och massa andra saker som inte händer ofta alls innan jag kom. Så detta var ännu en gång jag "brought the wierd".

Vi åt vår mat, jag tog en sandwich med grilld kyckling, avokado och mer. GOTT!! Till det drack jag rootbeer, vilket jag aldrig smakat förr. Men det var gott! Vår servitris slutade inte tacka Jules, men det var ju bara bra att vi var vid rätt plats vid rätt tid. Jules pratade med kyparen som hade hjälpt till och sa att han gjorde ett bra jobb, vilket han gjorde. Damens vännina ville att hon skulle åka hem, men kyparen var tydlig med att något var fel. Som tack för hjälpen fick vi gratis efterätt. Världens godaste chokladcheescake med grädde.

Efter det åkte Hunter och Helena skridskor medan jag och Jules gick runt och shoppade lite, jag köpte en kjol, en vanlig vit kofta och en annan vit grej, som jag inte riktigt vet vad det heter. Som en kofta utan ärmar och utan knappar. 

På vägen hem från Houston satt jag, Hunter och Helena i baksätet och var allmänt konstiga. Vi hade kul.

Jag är väldigt trött så nu ska jag sova, ska upp om sex och en halv timma.

Godnatt! Godmorgon Sverige! Saknar er där hemma! <3

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilken tur att damen fick hjälp! Det är viktigt att man snabbt sätter in behandling vid stroke för att minimera kvarvarande besvär. Låter som att du fått en riktigt härlig mathelg också. Hann du se något av Houston? Det är en mycket stor stad.

JätteKram från Mamsi

2009-09-21 @ 10:21:56
Postat av: morfar

Vilken spännande utflykt. Jules verkar vara en

handlingskraftig sympatisk klippa i krissituationer.

Hoppas din förkylning gått över helt.

Kramar från Agnar och Britta

PS Jag blev nyfiken på The Crucible- ska forska.

2009-09-21 @ 16:34:36
Postat av: Lydia

Jo det var tur att Jules var där, för damens väninna ville ju ta hem henne bara. Och sjukhuset låg precis över gatan typ så det var ju också bra. Maten var underbar i helgen! Sushin var favoriten. Och chokladkakan!



Kraaaam

2009-09-22 @ 04:26:05
Postat av: JENNY

Tur att ni var där så damen klarade sig! Låter som den händelserik och rolig helg :)

2009-09-23 @ 20:49:13
URL: http://jennyfromsweden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0